
Tokió - 36 milliárd jen (79 milliárd forint) az éves bevétele azoknak a divatcégeknek, amelyek a japán fiatalokat mangák, videojátékok vagy képregények hõseinek kosztümeibe öltöztetik.
A Jano japán közvélemény-kutató intézet szerint 2007 áprilisa és 2008 márciusa között a jobbára ifjú japán képregény-fanatikusok ilyen csillagászati összegeket költöttek arra, hogy álarcokba, kosztümökbe öltözve rendezzenek mulatságokat kitalált hõseik tiszteletére. A cosplay - costume play, öltözékjáték - divatja mintegy másfél évtizede alakult ki a szigetországban, de ma is tartós, sõt az elmúlt évben csaknem hét százalékkal gyarapodott a forgalma. A mozgalom hívei fizikailag - vagy akár pszichikailag - is hasonlítani akarnak képregényidoljaikra.
Ez azzal magyarázható, hogy mind több olyan eseményt szerveznek Japánban, amelyen a résztvevõk ilyen - nem egyszer kétes ízlést tükrözõ - álarcokban, ruhákban jelennek meg a turisták nagy örömre. A cosplay ma már a szigetországon kívül is terjed, ezért a cégek exportálni is kezdik ezeket a viseleteket.
Ugyanaz a vevõkör egyre több képregényhõst megjelenítõ - többé-kevésbé mûvészi - figurát is vásárol, ezek forgalma tavaly 8,3 százalékkal nõtt és elérte a 26 milliárd jent.
Ezekben a számokban nem szerepelnek maguk a mangák és egyéb képregények, videojátékok, amelyek mára a japán tömegkultúra legjellemzõbb és legismertebb részévé váltak.
